Traca i focs artificials sorprenen i completen un pregó rodó sobre l’Aleixar d’ahir i d’avui

11/11/2023

En la presentació del pregó de la Festa Major de Sant Martí del divendres 10 de novembre de 2023, a la plaça de la Vila, l’alcalde de l’Aleixar, Josep "Pitu" Biosca, ha expressat la il·lusió que li feia recuperar aquest acte de crida a la festa. Realment l’acte ha il·lusionat i ha sorprès per la traca i els focs artificials al fina, que han completat el parlament entranyable i bonic de l’aleixarenc Eloi Mariné i Ferré. El pregó ha estat un repàs de la història viva de l’Aleixar d’ahir i d’avui.

A banda d’explicar com li va arribar la proposta de fer el pregó, Mariné ha deixat clar de bon principi que explicaria la seva història. Una història que, tot i ser seva i subjectiva, en realitat és la història de tota una generació aleixarenca, la nascuda al voltant de 1953, l’any del seu naixement.

Mariné ha reivindicat que els "xavals d’aquella època no érem grisos", tot i la situació política i social, sinó que eren feliços "perquè la infància és màgica i lliure". En aquest sentit, ha recordat que jugaven molt a jocs col·lectius en diversos indrets del poble, i que ajudaven a casa amb les feines de pagès.

El pregoner ha recordat la fundació del Club de Joves als anys 70, llavor de la Colla de Joves actual, i com tot i declarar-se  en aquella època agnòstic, anarquista i catalanista, ajudava a la parròquia perquè al poble va arribar un capellà molt dinàmic que engrescava el jovent a fer activitats pel bé comú.

Tan decidits estaven que van acordar "assaltar" la Societat la Unió, en aquell moment molt endeutada i a punt de desaparèixer. Mariné ha explicat com el jovent va muntar la candidatura, com van aconseguir que les dones poguessin ser sòcies i com finalment van guanyar inesperadament.

Durant el pregó, Eloi Mariné també ha fet un repàs de les activitats festives que es van engegar en aquell moment i que encara perduren com la celebració de Sant Joan, els aplec de sardanes, l’esbart, o els carnavals. També ha fet referència a altres iniciatives, com l’edició de la revista "Això Aleixarenc", que acaben quan la persona o persones que "tiren del carro desapareixen".

El protagonista de l’acte ha explicat la iniciativa personal de construir uns capgrossos per l’Aleixar, que també eren presents a la plaça. Són Quiriquiquí, Merrameua, Pintxo i Castanya i representen els personatges del conte  "Els músics de Bremen".

El pregoner ha dit que "la llavor d’aquella època ha aconseguit que la gent tingui més facilitat per agrupar -se i organitzar activitats",  i per això ha celebrat que neixin noves entitats al poble com el club de pàdel, el de futbol sala o, més recentment, l’agrupació excursionista. Per últim, s’ha referit al seu compromís amb la delegació de la Lliga contra el càncer de l’Aleixar.

Eloi Mariné ha acabat convidant tothom a participar en els actes organitzats per la Comissió de Festes, "als joves per obligació i als grans que deixin la companya peresa al sofà i sortin", per culminar amb el desig de bona Festa Major i un visca "l’Alleixar" molt celebrat.

A l’acabament, l’alcalde ha agraït el pregó, que ha qualificat com "una lliçó de vida", ha lliurat un obsequi al pregoner de record i ha anunciat l’encesa d’una traca, per acabar convidant tothom a pujar al Saló de Plens a la signatura del llibre d’or de l’Ajuntament per part de Mariné.

Dit i fet, el pregoner ha encès la traca, que ha estat curta però intensa i sorollosa, i tot just després, des del terrat de Cal Conrad, s’ha disparat un petit castell de focs artificals que ha sorprès positivament i ha bocabadat els presents.

Aquest primer dia de Festa Major de Sant Martí va començar amb el repic de campanes, i amb l’activitat Tupper Toy a la tarda, per a les famílies, organitzat per l’associació El Floc i la Fulla. El sopar “de cistell” a la Sala de la Societat va tancar el programa previst.