Els municipis afectats per la MAT, entre ells l'Aleixar, volen un posicionament clar de l'Estat i la Generalitat i no descarten mobilitzacions

04/10/2023

Els municipis afectats pel projecte de la línia de Molt Alta Tensió entre l’Aragó i Barcelona, entre els quals hi ha l’Aleixar, han fet pública una nota de premsa que, a més de recordar que s’ha presentat un recurs d’alçada contra el projecte, també exigeixen un posicionament clar per part de l’Estat espanyol com de la Generalitat de Catalunya.

Aquest és el contingut de la nota que s’ha fet pública:

Els municipis afectats pel projecte de la Línia de Molt Alta Tensió, promoguda per l’empresa privada Forestalia i que pretén transportar energia elèctrica des de l’Aragó (SET Valmuel) fins a Barcelona (SET Begues), han presentat recurs d’alçada contra les resolucions signades en primera instància pel Ministeri d'Indústria i Energia en relació a la MAT.

Des dels municipis, amb el suport dels seus Consells Comarcals (Terra Alta, Ribera d’Ebre, Priorat, Baix Camp, Alt Camp, Baix Penedès, Alt Penedès i Baix Llobregat) i la Diputació de Tarragona, es considera que la resolució del ministeri no dona resposta a cap dels motius exposats en les al·legacions presentades al seu moment pels ajuntaments. Entre els principals motius posa èmfasi en el gran impacte ambiental d’aquest projecte al territori, per les seves conseqüències tant paisatgístiques com agrícoles, socials, culturals i patrimonials. En aquest sentit el projecte i l’avaluació d’impacte ambiental de la promotora es revelen totalment insuficients, sense rigor tècnic ni prou coneixement del territori. Entre d’altres, es troben afectacions en àrees d’interès de fauna i flora, espais naturals protegits Xarxa Natura 2000, Cartes del Paisatge (Priorat i Penedès), sòls d’alt valor agrari, la Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre, la plana de secà de l’Alt Camp i el Parc del Foix.

De la mateixa manera, els municipis signants, recorden que la línia de molt alta tensió no és d’evacuació sinó de transport fet que vulnera la normativa del sector elèctric al ser de tipus privat havent de ser pública i és innecessària per l’objectiu amb el que es pretén construir.

Per tots aquests motius, els municipis, reclamem un posicionament clar tant al Govern de l’Estat com de la Generalitat i no descartem mobilitzacions per demostrar l’oposició del territori a aquest projecte.

Els municipis afectats són els següents: l’Albiol, Alcover, l’Aleixar, Alforja, Almoster, l’Arboç,  Ascó, Batea, la Bisbal del Penedès, Bràfim, Corbera d’Ebre, Duesaigües, Falset, la Fatarella, Gandesa, Garcia, Llorenç del Penedès, Masllorenç, el Masroig, el Milà, Montferri Nulles, Móra d’Ebre, Pradell de la Teixeta, Puigpelat, Riudecols, Rodonyà, Sant Jaume dels Domenys, la Selva del Camp, Vallmoll, Valls i Vilabella (Tarragona). Avinyonet del Penedès, Begues, Castellet i la Gornal, Olèrdola, Olesa de Bonesvalls, Sant Cugat Sesgarrigues, Santa Margarida i els Monjos i Vallirana (Barcelona).